Sprawdźmy, czy paliwo z węgla jest opłacalne

Źródło: Rzeczpospolita
30.05.2006

Rozmowa z Markiem Ściążko, dyrektorem Instytutu Chemicznej Przeróbki Węgla w Zabrzu

Rz: Do Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007 – 2013 ma być wprowadzony zapis o wspieraniu produkcji paliw z węgla. Sejmowa Komisja Gospodarki próbuje tym zainteresować rząd. Czy to ma ekonomiczny sens?

MAREK ŚCIĄŻKO: Najpierw trzeba zrobić studium opłacalności, czyli sprawdzić, jakie koszty wiążą się z produkcją paliw z węgla i czego możemy po niej oczekiwać. Liczby, które przedstawiono niedawno sejmowej komisji, są mało wiarygodne. Zawsze jest tak, że gdy zaczyna brakować gazu i ropy albo rosną ich ceny, przyjaźniej zaczynamy patrzeć na węgiel. Choćby dlatego, że mamy go w Polsce pod dostatkiem. Przy czym bezdyskusyjny jest fakt, że jeśli gaz i ropa są dostępne po rozsądnych cenach, wtedy węgiel jest zawsze na samym końcu.

Na razie nie ma chętnych do inwestowania w zgazowanie węgla czy wytwarzanie z niego paliwa. Co wstrzymuje inwestorów?

Ogromne ryzyko. Poza tym zwróćmy uwagę, że w kraju zużywamy ok. 18 mln ton ropy rocznie. Aby uzyskać taką ilość paliwa, trzeba byłoby przerobić 100 mln ton węgla, a więc wszystko, co wydobywamy.

Dzisiaj potrafilibyśmy zbudować zakład, który mógłby przerobić ok. 6 mln ton węgla, co dałoby nam najwyżej 2 mln ton paliwa. Nie rozwiązałoby to naszych problemów. Zakład przerabiający paliwo musiałby pracować 20 lub nawet 30 lat, by zwróciły się poniesione nakłady. A co będzie, gdy za dwa – trzy lata ceny ropy zaczną znów spadać?

Jednak Amerykanie zbudowali u siebie zakład zgazowania węgla. Może więc warto iść ich śladem?

Instalacja w Bullah w Północnej Dakocie z początku lat 80. jeszcze do niedawna była dotowana przez rząd. Senat amerykański uchwalił dopłaty w wysokości 25 proc. ponoszonych kosztów. Produkuje się tam z węgla brunatnego syntetyczny gaz ziemny. Amerykanie wpinają się w rurociąg biegnący z Alaski i odbiorca nawet nie wie, że otrzymuje gaz z węgla. Kiedy byłem tam na początku lat 90., wciąż mieli ogromne problemy techniczne. Dopiero od paru lat, kiedy ceny paliw wzrosły, wykazują efektywność ekonomiczną. Ponadto od dwóch lat do kanadyjskich złóż ropy naftowej instalacja pompuje dwutlenek węgla, za który kompania naftowa płaci Amerykanom. Są to więc technologie, które zaczynają się opłacać dopiero wtedy, gdy zarabia się na czymś dodatkowo, nie tylko na samym gazie czy wytwarzanym z węgla paliwie. Dzisiejsze zachwyty nad tą metodą, że jest super i trzeba ją wprowadzić, powodują więc jedynie pewien szum informacyjny. Rzeczywistość jest bardziej skomplikowana. Zdecydowanie za wcześnie jest dzisiaj na podejmowanie w Polsce decyzji o jej wykorzystaniu.

Producenci węgla dowodzą opłacalności przerabiania go na paliwo. Produkcja litra paliwa ma kosztować 0,64 euro, czyli około 2,5 zł.

Na świecie są zaledwie trzy konsorcja, które opanowały technologię produkcji paliwa z węgla. Powstały grupy wielkich firm, jak np. UDE i Shell czy General Electric i Chevron Texaco. Nastąpiła więc konsolidacja wiedzy. Dotychczas General Electric oferował turbiny gazowe, ostatnio kupił prawa do technologii zgazowania węgla. W ostatnich dwóch latach podzielony został rynek technologii. Aby dzisiaj określić opłacalność przerobu węgla na paliwo, nie wystarczy oprzeć się na jakimkolwiek technicznym czy naukowym opracowaniu mówiącym o tym, jak ta technologia powinna wyglądać i ile kosztuje. Efektywność inwestycyjną takiego zakładu można ocenić po precyzyjnej analizie techniczno-ekonomicznej, ale dopiero po udostępnieniu danych przez te trzy konsorcja.

Jako przykład opłacalnej instalacji podaje się działającą w Sassol w Republice Południowej Afryki. Może powinniśmy kupić technologię w tym kraju?

To nie jest instalacja odpowiednia do warunków polskich. Inne są wymagania dotyczące samego węgla. My powinniśmy zastosować inne, współczesne technologie przeróbki. Wytwarzane tam są rzeczywiście paliwa silnikowe, czyli benzyna i olej napędowy, ale też wiele innych produktów chemicznych. Podejrzewam, że dzisiaj w Polsce to nie byłoby opłacalne. Są już technologie nowsze. RPA nie miała wtedy wyboru. Do produkcji paliw z węgla skłonił ją przymus ekonomiczny. Wprowadzono wobec tego kraju embargo za apartheid.

rozmawiała Barbara Cieszewska

4 myśli w temacie “Sprawdźmy, czy paliwo z węgla jest opłacalne

  1. Andrzej Kaniewski 3 listopada 2007 / 18:04

    Nie zgadzam się.nam poyrzeba nie tylko bęzyny,gaz powstający w procesie odgazowania węgla ma sporo kalori.Jest do przerobu.Na stronach”samochód na powietrze „znalazłem opis konsrtrukcji turbiny zużywającej na godzinę pracy 0,8 l oleju napędowego.Dzisiaj zbyt wiele ludzie wiedzą i umieją.Naukowcom ciężko czasami pojąć że wiedza się zmienia.Polak zaprojektował silnik,na jednej zuczelni wykonano działający prototyp.Z pojemności 1 litra jak wykazują obliczenia można uzyskać moc do 300 koni.Wiem że głównym problemem jest to że mamy na wojenki a nie mamy na rozwój technologi.Nikt mnie nie przekona że jest to nieopłacalne.Np. auto Kraz pali przy mocy 100 kilkudziesięciu koni naewt do 50 litrów oleju napędowego .Takich silników się nie opłaca używać.Sam mam Renaulta-dizla pali na 100 km 5 litrów są silniki które przy tych samych mocach zużywają połowę tego paliwa.Właściwa gospodarka.Ja gdyby muje auto spalało 2 litry na 100 km a paliwo byłoby droższe 2 krotnie jeżdził bym więcej,mało tego,dla całego społeczeństwa było by taniej ,mniej co2.Należy wytworzyć taką sytuację jak opisałem i okaże się że ropa jest dobra bo tania,spadnie zapotrzebowanie stanieje i dobrze .Ropa to nie tylko paliwo,to tworzywa sztuczne,nawozy ,lekarstwa.Największym osiągnięciem naszego rządu będzie nie wciskanie ciemnoty innym i zabronienie siania defetyzmu.Kilka lat temu wybitni ,tak reklamowała ich TV eksperci stwierdzili w ich programach ,olej jadalny to rozwalanie silnika na wlasną prośbę.Bzdura ,znam wielu eksploratorów tego paliwa i ich maszyny .

  2. Rafal M. 8 lutego 2011 / 12:02

    Polecam poczytać lub poczytać coś na ten temat ze strony Witolda Stanisława Michałowskiego – Nasz Dziennik lub Radio Maryja

  3. patryjota 1 lutego 2012 / 20:50

    Proponuje na początek krutką lekture:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Benzyna_syntetyczna
    Przeczytaliście gdzie mieściła się ta wytwórnia?W polsce?
    Hitler może i był szaleńcem ale nie idiotą wiedział że najważniejsze to maksymalne uniezależnienie się od importu.Natomiast wypowiedź dyrektora Instytutu Chemicznej Przeróbki Węgla w Zabrzu miała sens właśnie te 5 lat temu (prawie 6) dziś gdy paliwo jest już w cenie 6 pln za litr i wiadomo że nie zacznie tanieć ani też nikt nawet nie śmie prognozować granicznej ceny ropy naftowej należało by na nowo zweryfikować jego opinie.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.