Likwidacja Bożego Narodzenia

Źródło: Rzeczpospolita: Życzymy wam wesołego Luminosa!
23.12.2006

Skoro nawet katolicka Hiszpania nie oparła się trendowi politycznej poprawności – cóż dopiero mówić o krajach dłużej naznaczonych ideami oświecenia

Jakie święto mają obchodzić 25 grudnia Europejczycy? Zdaniem wielu władz miejskich w Wielkiej Brytanii i lewicowych posłów Parlamentu Europejskiego najlepiej Luminos – fantazyjny obrzęd wzięty prosto z ” Harry’ego Pottera”.

Polska, Oćwieka koło Biskupina. W Centrum Obozów Chrześcijańskich kilkaset dzieci tygodniowo bierze udział w spotkaniach na temat tradycji i świąt Bożego Narodzenia.

– Uczymy dzieci o narodzeniu Jezusa i odkupieniu, które przez Niego przyszło – objaśnia pomysłodawca spotkań Piotr Sobolewski, animator kultury. – Tłumaczymydzieciom znaczenie adwentu, symbolikę potraw, pustego miejsca przy stole wigilijnym. Przypominamy i pokazujemy tradycje, które były niegdyś kultywowane w wielu domach. Dzieci są w to wszystko bardzo mocno zaangażowane.

Część praktyczna zajęć polega na wypiekaniu bułek i pierników zdobiących stół wigilijny, do którego później zasiadają najmłodsi. – Każde dziecko wykonuje własny stroik i zabiera go do domu. Tak aby pozostała pamiątka. Ci, którzy do nas przyjechali pierwszy raz, później często wracają. Dzieci uczą się również śpiewać kolędy.

Obrazek drugi. Saragossa, Hiszpania. Uczniowie państwowej szkoły Gilarion Gimeno nie będą w tym roku śpiewali tradycyjnych kolędani nie otrzymają prezentów od Trzech Króli. Dyrekcja szkoły, powołując się na opinię nauczycieli i rady szkolnej, zakazała wszelkiego nawiązywania do zbliżających się świąt ze względu na ich „chrześcijański charakter”, który „może obrazić wyznawców innych religii”. Rada podkreśla „świecki charakter szkoły”.

Marisol Lara, matka jednego z uczniów, jest oburzona likwidacją szkolnych jasełek: – Nie mam nic przeciwko dzieciom muzułmańskim, ale nasza tradycja święta Bożego Narodzenia ma kilkaset lat. Jak mam wytłumaczyć dziecku, że w tym roku nie przyjdą do niego Trzej Królowie z darami? (stary zwyczaj hiszpański – przyp. M.M.)Rodzice zebrali dotąd dwieście podpisów pod żądaniem przywrócenia tradycyjnego świętowania w szkole. – Nikomu nie można nakazać celebrowania świąt, ale też nikomu nie można tego zabronić – powiedział lokalny rzecznik praw obywatelskich.

Zareagowała też posłanka do autonomicznego parlamentu Aragonii z prawicowej Partii Ludowej. – To poważna sprawa, gdyż szkoła chce narzucić jeden, laicki światopogląd – stwierdziła Ana Grande. – Ale Hiszpania nie jest państwem laickim, lecz, zgodnie z konstytucją, niewyznaniowym.

Głos zabrali też biskupi. Rzecznik Konferencji Episkopatu Hiszpanii Juan Antonio Martinez Camino oświadczył, że „negowanie świątBożego Narodzenia to akcja sztuczna i śmieszna”.

Skoro nawet katolicka Hiszpania nie oparła się trendowi politycznej poprawności, – cóż dopiero mówić o krajach dłużej naznaczonych ideami oświecenia.

Władze wielu miast w Wielkiej Brytanii zakazały stosowania w miejscach publicznych nazwy Boże Narodzenie. Włodarze Birmingham nie używają słowa Christmas, ponieważ uznali, że może być obraźliwe dla wyznawców innych religii, i przyjęły nową nazwę: Winterval, stanowiącą zbitkę słowną ” winter” i ” festival”.

Na Wyspach coraz popularniejsza staje się nazwa Luminos pochodząca z ” Harry’ego Pottera”. Zaczęło się od tego, że pięć lat temu w Luton koło Londynu pojawiły się lampki świąteczne nazwane luminosami. Od tego czasu określenie zrobiło wielką karierę.

Wbrew argumentom, które pojawiły się w Hiszpanii, część muzułmanów sprzeciwia się sekularyzacji świąt chrześcijańskich, między innymi uczestnicy Christian Muslim Forum.

Kto zatem jest głównym sprawcą zamieszania? Komu dzieci z Saragossy zawdzięczają w tym roku likwidację uroczystości bożonarodzeniowych?

Negowanie Bożego Narodzenia jest częścią znacznie szerszej akcji rugowania religii z życia publicznego.

Na Starym Kontynencie od kilku lat najbardziej radykalne stanowisko w tej sprawie prezentują cztery frakcje Parlamentu Europejskiego – dwie socjalistyczne, liberalna i Frakcja Zielonych.

Kwintesencję ich działań można było obserwować w roku 2002, kiedy powstawała rezolucja pod niewinnym tytułem „Kobiety i fundamentalizm”.

Treść rezolucji (która wzywa instytucje europejskie do wydania prawa wiążącego dla państw członkowskich) kwestionuje wpływ chrześcijaństwa na tworzenie kultury europejskiej.

Znalazły się w niej jawnie antyklerykalne sformułowania, jak choćby to: „ubolewając nad wpływem Kościołów i społeczności religijnych na życie publiczne i polityczne kraju”. Albo to: „Parlamentpotępia przywódców religijnych, którzy wykorzystują systemy religijne w celu wykluczenia kobiet lub propagują ich niższość w stosunku do mężczyzn”. Jest to oczywista aluzja do sprzeciwu Kościołów wobec wyświęcania kobiet.

Autorzy zamierzali pójść jeszcze dalej. Chcieli doprowadzić do likwidacji szkół religijnych w Europie, w tym uniwersytetów katolickich.

W tamtym czasie, ze względu na wcześniejsze studia w Mediolanie, utrzymywałem kontakt z wykładowcami Universita Cattolica. Byli poważnie zaniepokojeni tym, co proponował Parlament Europejski. Przypominali, że podobne sankcje spotykały twórcę uczelni ojca Agostina Gemellego ze strony reżimu Benito Mussoliniego.

W trakcie dyskusji nad rezolucją europoseł Maurizio Turco z włoskiej Partii Radykalnej postulował dołączenie zapisu w sprawie odebrania Watykanowi oficjalnego statusu obserwatora przy ONZ oraz w sprawie wykluczenia udziału Komisji Episkopatów Unii Europejskiej w pracach Konwentu Europejskiego zajmującego się konstytucją dla Europy.

Te pomysły nie trafiły jednak do ostatecznej wersji rezolucji, głównie dzięki sprzeciwowi frakcji chadeckiej.

Ale to, co zostało przegłosowane, budzi sprzeciw wielu konserwatywnych środowisk, nie mówiąc już o Kościołach, bowiem rezolucja pozostaje w dorobku prawnym UE, z czym trudno się pogodzić.
Miłosz Marczuk

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s